Anders Andersson's Mysingen 7 "Tanja"
 
       


Detta är en av få bilder jag sett på en Mysingen 7, en ordentligt stor kabinbåt. Hon är byggd 1966 i mahogny på ekspant och i mycket fint skick. Anders blev ägare till den i år (2006) och hemmahamnen finns på Ingarö i Stockholm. Hon mäter 7,5 x 2,7 m och motorn, en fyrcylindrig OMC 3:0, är från -93 med drev från -83. Invändigt finns en stor salong med kök och garderob på styrbordssidan med ett bord och två bänkar på motsatt sida. Bordet går att göra om till en koj och innanför dörren till ruffen under fördäcket finns två kojer. Hon är utrustad med gasolkök, kyl, Wallasvärmare och gångvärme. Under bänken i aktern finns en toa med hålltank.

Foto: Anders Andersson, Stockholm
Maj 2006

 

Jonas och Pia Ulfvin's Mysingen 1 "RAN"
       


En av dom sällsynta Mysingen 1 som har rustats upp under 2005. Nu kan vi också se resultatet av ett fint renoveringsarbete. Efter att ha gjort 9,5 knop med en 30 år gammal 25 hk Archimedes har den numera utrustats med en 35 hk Mercury av 85-års modell.

Foto: Jonas Ulfvin, Stockholm
Februari 2005, Augusti 2005

 

Henrik Sandbacka's två Mysingen 4
Ägs numera av D. Weesterweel      


Henrik sålde en Mysingen 4 till Holland och köpte en ny helt i mahogny. Den nya håller på att renoveras, bl.a. med nytt däck i oregon pine.
Efter två års arbete är nu renoveringen klar. Henrik har lyckat datera båten till 1964 och som nr 16. Originalmotorn, en 45 hk West Bend Golden Shark satt på båten men är nu utbytt mot en Yamaha 4-taktare.

(Du kan se bilder på Weesterweels båt längre ned på sidan)

Foto: Henrik Sandbacka, Västerås
Februari 2005

 

Michiel van der Haak's Mysingen 4
       
       


Michiel har renoverat den här Mysingen under fyra år med ett fantastiskt fint resultat.

Vill du se flera bilder. Klicka här

Foto: Michiel van den Haak, Nederländerna
April 2006

 

Jean François Blondelet's Mysingen 3
       
 
   


Detta är den första Mysingen 3 som jag sett på nytagen bild. Jean François har köpt den i Tyskland och den går nu på floden Seine. Den har också tillverkningsnumret, 2533 Made in Finland, kvar.

Foto: Jean François Blondelet, Paris
Oktober 2005

 

Peter Kröier's Mysingen 4
       
       


Den här båten har till skillnad från många andra Mysingenbåtar en känd historik. Den har nr 31 och köptes 1965 av två bröder som sålde den vidare till Mari Karlsson i Nynäshamn året efter. Lars Malmberg köpte den av Mari 1974 och den fick då vara kvar i Nynäshamn. Lars har skött om båten mycket väl under dom 30 år han ägde den. När Peter Höijer tog över den 2004 så var den helt utan renoveringsbehov och behöver nu bara vårdas och skötas om. Den väcker stor beundran när den glider runt i Sydfynska skärgården utanför Svendborg i Danmark.

Du kan också läsa Peters egen berättelse om köpet och resan från Nynäshamn till Sydfyn. Klicka här

Foto: Karl Zilmer, Svendborg
Februari 2005

 

Fredrik Meijer's Mysingen 4
 
       


Mysingen-4 Byggd 1963 med Strängnäs som hemmahamn. "Extra utrustad" med oregon pine däck, lagt 1989. Annars är båten i stort sett i originalskick. Motorn är en Suzuki DT100 (V4).

Foto: Fredrik Meijer, Strängnäs
Oktober 2005

 

Ulf Sinner's Mysingen 4
       


Den här Mysingen 4 köpte Ulf i Stockholm april 2002 och den ligger nu i hamnen i Fliskär i Gävle. Här kan man verkligen tala om "från vrak till pärla" efter ett fantastiskt renoveringsarbete.

Om du klickar här så hittar du många fler bilder på båten.

Foto: Ulf Sinner, Gävle
April 2002, September 2005

 

Mysingen Sea Camping, ett renoveringsobjekt (men inte så länge till)
       


Den här Sea Campingen har äntligen hittat någon som vill ta hand om den, nämligen Ann-Christin och Kenneth Rombin i Norum. Den har fått hänga med en 80 kg järnbalk i ett år för att räta upp kölen. Men inom en inte alltför avlägsen framtid kommer den att gå på Holmön, Holmsund, Norrfjärden.

Du kan följa renoveringsarbetet på Ann-Christins och Kenneths websajt. Klicka här

Foto: Claes Edgren, Ljungby
Februari 2005

 

Mattias och Christine's Mysingen 4
 
   


Renovering och ombyggnad pågår, bl.a. nytt akterdäck och ny akterspegel samt inombordare

Foto: Mattias & Christina
Februari 2005

 

Daan Weesterweel 's Mysingen 4
     
       


Daan's Mysingen 4 är köpt i Amsterdam men har troligen sitt ursprung i Sverige. Den pryder nu Amsterdams kanaler. Daan har hittils lagt ned en hel del arbete på att fräsha upp finishoch kommer att fortsätta sitt renoveringsarbete.

Foto: Daan Weesterweel, Amsterdam

 

Robert Haagsma's Mysingen 4
Hos Robert Haagsma Hos Robert Haagsma Hos Robert Haagsma Hos Forsell i Gävle
Hos Gävle
Hos Forsell i Gävle
Hos Forsell i Gävle
Hos Forsell i Gävle


Robert köpte båten av Mikael och Heidi Forsell och tog över den till Holland i december 2003. Robert har lagt ned ett omfattande arbete med träreovering under våren 2004 och arbetar nu med motor och drev.
Robert har bl.a. monterat ned all inredning och detaljer, renskrapat allt, reparerat en spricka i skrovet, målat skrovet och lackat däck och inredning, byggt om akterdäcket och tillverkat nytt baksäte, satt in ny el och bränsletank samt nytillverkat en del metalldetaljer.

Foto: Mikael Forsell, Gävle; Robert Haagsmaa

 

Fleming Christiansen's Mysingen 2
I Åkersberga 1998-2003 I Åkersberga 1998-2003 I Stockholm 2003-2004 I Stockholm 2003-2004


Den här Mysingen 2 har nu tagits om hand av Fleming Christiansen i Köpenhamn från att sedan 1998 haft sin hemmahamn i Söderhamn, Åkersberga och Stockholm. Fleming planerar ett omfattande renoveringsarbete som startar i år, 2004.

Foto: Robin Crohns, Åkersberga

 

Gustaf Rosander's Mysingen 5
 
 


Denna Mysingen 5 har bytt ägare och ägs nu (juni 2004) av Gustaf Rosander. Den finns i Stockholmstrakten och genomgår en renovering med hopp sjösättning senare i sommar. Tidigare ägare var Lena Sandersjöö.

Foto: Lena Sandersjöö

 

Kjell Andersson's Mysingen 1 Jr
 
 


Kjell's nyinköpta Mysingen 1Jr. Den är från början köpt på Stockholms Motorcentrum med nummer 1133.
Detta är faktiskt den första 1 Jr som jag har hört talas om, Spännande.

Foto: Kjell Andersson, Enviken

 

Göran Thunell's Mysingen 5
       


Detta är Göran Thunell's fina Mysingen 5. Den är utrustad med en Volvo Penta B18 och Göran köpte båten vintern 2002 i Västerås. Nuvarande hemmahamn är Stocken på Orust och på vintrarna finns den i Alingsås. Den är lite ombyggd i inredningen bl.a. är kapellbågarna i trä. Kolla också in original-loggan i förkromad mässing som är skruvad i bordläggningen. Det är inte ofta man ser den.

Foto: Göran Thunell, Alingsås


Anders Brodén's Mysingen X
       


Anders Broden från Segersta i Hälsingland har köpt en båt som med stor säkerhet är en Mysingen. Modellen är dock mera osäkert och han undrar om någon kan hjälpa honom med det?
Båten är bygd i vitmålad furu på ekspant "klinkbyggd" överbyggnaden är mahognyplywod.
Längd 6,40x2,35. Motor: B 20, okänd drevtyp.
Om någon vet vad det här är för sorts båt så hör gärna av er.
Via mail eller ring 0278-653078, Mob 070-6738595

Foto: Anders Brodén, Segersta, Hälsingland


Kjell Österman's Mysingen 6
 
 


Kjell's nyinköpta Mysingen 6. Arbetet med uppfrächning börjar i höst.

Foto: Kjell Österman, Norrtälje


Gustaf Dahl's Mysingen 4
       


En särskild sida där du kan följa Gustaf's renoveringsarbete hittar du här.

Foto: Gustaf Dahl, Nacka


Annika Karlsson´s Mysingen 2
 
 


Annika Karlssson's Mysingen 2 på en fjärd någonstans. Kanske utanför Uppsala där den har sin hemmahamn.
Om du klickar här så kan du se en liten film (2,5 Mb) som den här bilden är hämtad ifrån.

Foto: Annika Karlsson, Uppsala

 

Lisa Hillding´s Mysingen
 
 


Lisa Hillding´s Mysingen-båt, troligen en Mysingen 6.

Foto: Lisa Hillding

 

Jan Jern's Mysingen 7 från 1968
 
 


Jan har ägt båten sedan -93. Då byttes tre bord på styrbord sida vid akterspegeln samt skarndäck 1m in på styrbord sida akter ifrån runt till babord sida.
Måtten är 7,40 x 2,40 med ståhöjd under kapellet (dvs ca en halvmeter längre än Mysingen 6). Det sitter för tillfället en 110/100, B18 motor med ett VP100 drev. Det kommer att bytas ut mot en 130/270. Till våren -01 installerades diskbänk med underskåp, kylskåp ny el från motor till instrumentpanel.

Foto: Jan Jern

 

Hans Börjesson's Mysingen 5
       


Ett renoveringsprojekt som heter duga och som beräknas starta våren 2002.
En särskild sida där du kan följa Hans' renoveringsarbete hittar du här. Jättespännande.

Foto: Niklas Börjesson, Å. Lundmark, Järfälla

 

Tomas Eriksson : Kan detta vara en Mysingen 5 Salong?
 
 


Ja, det ser onekligen ut så med dom små rufffönstren i skrovet och en skrovform som är mycket lik en Mysing?
Enligt förra ägaren är detta en Mysingen 5 Salong, en lyxvariant av Mysingen 5 som tillverkades i några enstaka exemplar.
Båten finns i Falun och är byggd 1968. Ca 7,1 x 2,3 m och utrustad med en BB70 och VP100 drev. Den är också inredd med kök och toalett.
Om du har några tips och upplysningar så hör av dig till Tomas eller till mig.

Foto: Tomas Eriksson, Falun

Andréas Moell's Mysingen 4
 
Mysingen 4
(88
k)


En Mysingen 4 med nyrenoverat skrov och däck. Nu står inredningen i tur för en uppfräschning.
Båten finns i Västerås.

Foto: Andréas Moell, Västerås

 

Klas Palm's "Ante", en Mysingen 4 från 1962/1963
 
Mysingen 4
(67k)
Mysingen 4
(67k)


En Mysingen 4 i fint skick med ny renoverat skrov. Bilderna är tagna vid Lådna, men annars ligger hon i Brunnsviken.

Foto: Klas Palm, Stockholm

 

Claes Lindström's Mysingen 6 från 1965
 
Mysingen 6
(54
k)


En vacker Mysingen 6 från 1965 som just nu ägs av Claes Lindström. Båten är utrustad med VP B20 och AQ115-drev och dukat rufftak.
Den är till salu, så om du är intresserad ring till Claes. 08-85 97 87

Foto: Claes Lindström, Solna



En Mysingen 5 som låg i Västerås hamn under Träbåtsfestivalen juli -2000
 
60k 46k 44k


Denna båt hamnade senare på Värmdö. Därifrån köpte Pär Attemo båten i september 2002 och numera ligger den uppe i Spillersboda, i Roslagen,

Foto: Sten-Åke Svensson, Järfälla


Paul Larsson's Mysingen Special i olika stadier av renovering
       


 


Paul's Mysingen Special är enligt uppgift byggd i Finland 1974.

Foto: Paul Larsson, Torshälla


Johan Mellström's Mysingen Sea Camping
       


Johan's Mysingen Sea Camping är från ca. 1967 och utrustad med dubbla Archimedes Penta E50 originalmotorer. Den är helt i mahogny med Oregon Pine inläggningar i däcket. Båten har enligt uppgift tidigare varit bevakningsbåt för Skärgårdsstiftelsen.

Foto: Johan Mellström